OM KLASSENE OG NIVÅ

Anbefalt semester = Vi anbefaler at du ikke begynner på denne klassen før du har så og så mye erfaring. (F.eks er det anbefalt at du ikke tar vinyasa 1 før minimum ett års erfaring (dvs. 2 semester), dermed kan du begynne på Vinyasa 1 i ditt 3. semester)

Åpent nivå

– For alle, uansett erfaring med yoga fra før.

Restorativ yoga

Anbefalt semester: alt fra 1. semester og opp (krever ingen erfaring)
Passer for: deg som ønsker en veldig skånsom start til yoga, enten fordi du har vært/er skadet, har det vanskelig mentalt, eller er mye stresset, eller for deg som trener veldig mye og trenger en pust i bakken og et frirom i blant.
Om klassen: Rolig klasse med fokus på åpning, avspenning og tilpasning med bruk av utstyr i øvelsene. Restorativ yoga gir en flott mulighet til å oppleve kroppen på en mild og skånsom måte. Det er ingen solhilsen på denne klassen, vi starter som regel med liggende strekker.

Mindfulness

Anbefalt semester: alt fra 1. semester og opp (krever ingen erfaring)
Passer for: alle, uavhengig av alder og form.
Om klassen: Enkle yogaøvelser, pusteteknikker, bodyscan og meditasjon hentet fra mindfulnesstradisjonen. Denne klassen kan være et ekstra godt verktøy for deg som ønsker å bli mer tilstede i livet ditt, og lære deg å stresse ned i kropp og sinn.

Pust og meditasjon

Anbefalt semester:alt fra 1. semester og opp (krever ingen erfaring)
Passer for: deg som ønsker å fordype deg i pusteøvelser og meditasjon. Du trenger ikke å ha erfaring med yoga før, men du bør være i stand til å sitte over lengre tidsperioder. Går fint sammen med en mer avansert yogapraksis også.
Om klassen: Pranayama og meditasjon bygger til dels på Pust og avspenning, men krever litt mer fysisk med lengre og kortere perioder i sittende stilling. Har du en sterk rygg kan du delta på denne klassen som nybegynner også. Pranayama betegner pusteøvelser av ulik vanskelighetsgrad. Meditasjonsteknikkene på denne klassen hentes fra den buddhistiske Shambala tradisjonen og yogisk tradisjon.

Gravidyoga

Anbefalt semester: alt fra 1. semester og opp (krever ingen erfaring)
Passer for: gravide kvinner, uansett erfaring med trening og yoga fra før.
Om klassen: Dette er en klasse som gjennom øvelser og pust hjelper deg å styrke og åpne kroppen som er i en stadig forandring på vei mot fødselen. Vi jobber med å skape mer plass innvendig, for å gi mer rom til det voksende barnet og dine egne indre organer. Gjennom alle øvelser fokuserer vi på åpning av brystkasse, skuldre og rygg, samt forlengelse av ryggraden. I den mer aktive delen av klassen jobber vi med å bygge opp styrke og stabilitet i bena, bekkenet og ryggen. Det vil også bli gitt øvelser som hjelper med å avlaste bekkenet og bena, og en del fine og trygge hofteåpninger.

Barselyoga

Anbefalt semester: alt fra 1. semester og opp (krever ingen erfaring)
Passer for: mor med barn mellom 6 uker og 10 mnd.
Om klassen: Denne klassen er ment for deg som nettopp er blitt mamma. Her vil du få muligheten til en mild form for trening sammen med din baby. Hovedvekten blir lagt på mammaens velvære – i en tid der du som mor gir mye av deg selv. Yoga vil styrke og balansere din kropp, og hjelpe den å komme seg etter graviditeten og fødselen. Øvelsene øker kroppsbevisstheten og gir ny energi. Vi vil også fokusere på nærheten mellom mamma og baby, gjennom berøring, bevegelse, stemmebruk og sang. Du kan gjerne ta med et rent teppe til babyen, og evt et par yndlingsleker.

Nybegynnernivå

– For deg som ikke har prøvd yoga før, eller bare har erfaring med noen klasser.

Myk yoga nybegynner

Anbefalt semester: 1. semester (krever ingen erfaring)
Passer for: deg som ønsker en rolig og skånsom start på din yogapraksis, eller du vil gå videre fra restorativ yoga. Passer også godt for deg som er 50 + og vil begynne på yoga
Om klassen: Klassen følger et rolig tempo, og har fokus på tilrettelegging i øvelsene. Klassen har likhetstrekk med restorativ yoga (se over), men myk yoga nybegynner bygger klasseoppsettet mer likt som en vanlig klassisk yogaklasse; med solhilsen, stående ,sittende, liggende og inverse stillinger. Enkle pusteøvelser introduseres også. Denne klassen starter og slutter med noe lengre avspenning enn vanlig yoga nybegynner, og stillingene læres i flere stadier, med bruk av utstyr.

Yoga nybegynner

Anbefalt semester: 1. semester (krever ingen erfaring)
Passer for: deg som er i normalt god form og ønsker å prøve en generell introduksjon til yoga
Om klassen: Yoga nybegynner er en introduksjon til klassisk yoga, og henter inspirasjon fra flere ulike yogastiler. Klassen bygger styrke, smidighet, utholdenhet og balanse med en jevn progresjon av øvelser. Dette er en klassisk yogaklasse; med solhilsen, stående ,sittende, liggende og inverse stillinger og avspenning til slutt. Enkle pusteøvelser vil også introduseres. Vi har fokus på en grundig introduksjon til øvelsene – dette legger et solid grunnlag for en videre yogapraksis.

Yoga styrke nybegynner

Anbefalt semester: 1. semester (krever ingen erfaring)
Passer for: både spreke nybegynnere og de som har gjort en del yoga og ønsker å gå tilbake til røttene med fokus på styrke.
Om klassen: Her fletter vi sammen styrkeøvelser med yogaøvelser og gir en styrke-orientert introduksjon til fysisk yoga. Oppvarming gjennom solhilsen og stående yogaøvelser. Klassen bygger styrke, smidighet, utholdenhet og balanse med en jevn progresjon av øvelser.

 

Viderekomment nivå

– For deg som har erfaring med yoga fra før. Vi ber deg om å lese klassebeskrivelsene, iom at det kan være et stort sprang i tempo mellom klassene.

Myk yoga videre

(tidligere integral yoga videre)
Anbefalt semester: 2. semester
Passer for: deg som ønsker en rolig og skånsom fortsettelse på din yogapraksis, enten du kommer fra myk yoga nybegynner eller yoga nybegynner. Passer også godt for deg som er 50 + og ønsker å ha en rolig og jevn praksis over flere år.
Om klassen: Rolig tempo og innføringer i grunnleggende øvelser, med ekstra tilrettelegging for din kropp. Fokus på å styrke og åpne kjente problemområder, som skuldre og nakke, korsrygg og hofte, knær og ankler.

Yoga videre

(tidligere integral yoga base 2)
Anbefalt semester: 2. semester
Passer for: deg som har gått yoga nybegynner, eller har noe erfaring med yoga fra før, f.eks fra treningssenter. Passer også hvis du har hatt noen års opphold fra yoga.
Om klassen: Yoga videre er en naturlig fortsettelse fra yoga nybegynner og klassisk yoga. Vi ser på flere og mer avanserte øvelser, samt har mer fokus på detaljer og korrigeringer i stillingene. Flere pusteøvelser og filosofi/teori blir også introdusert.

Slow flow

Anbefalt semester: 3.semester
Passer for: deg som ønsker å gå litt videre og dypere i din praksis, men ikke ønsker det høye tempoet på vinyasa-klassene.
Om klassen: Slow flow er en vinyasaklasse med fokus på detaljer i øvelsene, men også det å ta seg tid, utforske og gå dypere
inn i yogisk filosofi. Øvelsene settes sammen i en rolig flyt, noe som gir mer tid og rom for individuell tilrettelegging. Både temaklasser (f.eks bakoverbøy) og generelle klasser.

Vinyasa yoga 1

Anbefalt semester: 3.- 4. semester
Passer for: deg som liker en aktiv flyt, lekende øvelser og inspirerende musikk.Du bør være i god form og ha erfaring med dynamisk yoga fra før.
Om klassen: Vinyasa betyr «øvelser synkronisert med pust», og i disse klassene fletter vi pusten sammen med aktive, dynamiske øvelser. I Vinyasa yoga bruker man deler av solhilsen gjennom hele klassen mellom øvelsene for å holde på varmen og flyten. Vinyasa 1 utdyper praksisen fra yoga videre og øker tempoet og vi legger inn flere og mer utfordrende øvelser.

Avansert nivå

– For deg med god erfaring med yoga fra før. Du bør være i god form for å delta på disse klassene.

Vinyasa yoga 2 // 1-2

Anbefalt semester: 4.- 5.semester
Passer for: deg som liker en aktiv flyt, lekende øvelser og inspirerende musikk. Du må være i god form og ha god erfaring med yoga for å delta.
Om klassen: Vinyasa betyr «øvelser synkronisert med pust», og i disse klassene fletter vi pusten sammen med aktive, dynamiske øvelser. I Vinyasa yoga bruker man deler av solhilsen gjennom hele klassen mellom øvelsene for å holde på varmen og flyten. Dette er vår mest avanserte dynamiske klasse med høyt tempo og flyt gjennom hele klassen, med utfordrende øvelser og teknikker.

© 2017 Zenit Yoga • Utviklet av Divint