PRAKTISK INFO

Yoga har en naturlig terapeutisk og helsebringende virkning på din fysiske, mentale og spirituelle helse.

Skader og plager

Yoga for spesifikke helseplager er noe som forutsetter personlig veiledning og legekonsultasjon. Vi har desverre ikke et slikt tilbud per i dag. Derfor må du være relativt frisk for å gå på de fleste yogaklassene våre. Eventuelle mindre skader og plager (alt fra kneproblemer til høyt blodtrykk) og tidligere operasjoner må du informere oss om. Fortell oss gjerne også om det hvis du er preget av mentale plager, slik at vi kan hjelpe deg på best mulig vis, og vite om dine grenser. Ønsker du spesiell oppfølging for dine problemer har vi en fysioterapeut på huset, June Vodahl, som du kan ta kontakt med.

Utstyr

Bruk vanlig treningstøy som er rent og behagelig. Vi anbefaler bruk av egen yogamatte, men vi har også matter til utlån. Annet nyttig utstyr som brikker, belter og pledd vil også være tilgjengelig. For deg som vil ha ditt eget utstyr selger vi også matter, brikker og belter. Vi har lagringsrom for både matte og pledd hvis du ønsker å oppbevare det på Zenit mellom hver gang du kommer på yoga.

Måltider før yoga

Du bør ikke spise 2-4 timer før yogaklassen (avhengig av fordøyelsen din). Det er lettest å gjøre yoga uten å ha en full mage. Du bør heller ikke drikke en halvtime før yoga (av samme grunn som nevnt over). Med mindre du er syk eller gravid skal du heller ikke drikke underveis i yogaklassen. Det å drikke og spise tett opp til, eller under yogaklassen vil gjøre at kroppen fokuserer mer på fordøyelsen enn yogaøvelsene.

Lukt

Vennligst unngå å bruke sterk parfyme på yogaklassen, og ikke røyk direkte før du kommer på klassen med hensyn til dine medelever. Vi bruker røkelse innimellom for å skape god energi og lukt. Si i fra hvis du er allergisk mot røkelse så vi kan ta hensyn til dette.

Hygiene

Ta gjerne en dusj før klassen, eller vask i det minste hender, føtter og ansikt. Dette fordi vi bruker felles utstyr, og instruktørene går rundt og retter på stillingene. Hvis du har åpne sår på hender/føtter, eller neglesopp – vennligst ta med en egen matte, eller vær sikker på at du har dekket de aktuelle områdene godt til. Vi har egne tøfler til bruk på toalettet. Menn bør også ta på seg tøfler når de går til salen (pga romplanen vår må mennene gå gjennom en yttergang for å komme til salen). Er du forkjøla er det viktig å huske å la kroppen hvile. Ta hensyn til de rundt deg, og holde deg hjemme hvis du tror du er smittsom. Bruk gjerne egen matte når du er forkjølet, eller vask ihvertfall over utlånsmatten etter bruk

Stillhet

Vennligst respekter stillhet både i garderobene og i salen. Ønsker du å prate med en venn, så er dere velkomne til å slå av en prat på terommet vårt. Ikke ta med deg mobilen inn i salen ved plassen din. Hvis du har telefonen i veska di i trappa i salen må du huske å skru av både lyd og vibrering. Om du kommer for sent til klassen, prøv å trå varsomt, og legg deg ned og pust litt før du fortsetter med resten av klassen.

Graviditet

Informer oss om at du er gravid – helst før magen begynner å vises. Det er særlig i første trimester at man må ta hensyn så alt skal gå bra. Vi anbefaler våre gravidklasser til alle gravide elever, nybegynnere som avanserte. Blir du gravid i løpet av semesteret kan vi ordne med å flytte deg over på gravidkurs.

Menstruasjon

Respekter kroppens syklus, ta det med ro under menstruasjonen. Under menstruasjonen bør du unngå inverse (opp-ned) stillinger, mageøvelser, sterke bakoverbøy og vridninger. Si i fra til instruktøren og be om egnede øvelser.

Lytt til kroppen

Det er svært viktig at du lytter til kroppen, og går rolig fram. Det er fint å være entusiastisk, men hvis du har for mange ambisjoner om at du skal nå til et visst punkt, eller utføre en avansert stilling før kroppen egentlig er helt klar, virker dette mot sin hensikt. Risting i kroppen og anstrengt pust / det å holde pusten i øvelsene er et tegn på at du må ta det litt mer med ro. Vær tålmodig og god mot deg selv. Hvis du føler deg kvalm, eller får hodepine etter timen, kan dette komme av flere ting. Yoga-stillingene setter i gang en rekke prosesser i kroppen, og utskillelse av avfallsstoffer er en av dem. Når disse avfallsstoffene kommer i sirkulasjon kan du bli uvel. Det kan også være psykiske eller fysiske årsaker til ubehag. Snakk med instruktøren for råd og veiledning.

© 2017 Zenit Yoga • Utviklet av Divint