FORDELER MED YOGA

Du trenger ikke være myk eller i god form for å gjøre yoga. Yoga er både terapeutisk og forebyggende på samme tid. Yoga er ikke bare det å sitte med beina i kors og meditere, eller det å stå på hodet i 10 minutter. Det er veldig mye i mellom der også!

Yogaens formål er egentlig ikke trening. Man kan komme til yoga for å få en annen type treningsform enn det å løpe på tredemølle, eller å få en treningsform som handler mer om seg selv enn andre – og yoga tilbyr selvfølgelig det for de som vil. De fleste som har drevet med yoga en lengre periode vet at det finnes yogaøvelser og klasser for alle stadier i livet. Man trenger ikke å slite seg i vei på en 1, 5 times klasse og svette og hoppe og puste tungt, hvis man kjenner at kroppen ikke er helt der. Så selv om du er vant til å gå på klasser som utfordrer deg, tøyer deg, styrker deg og gjør deg svett, så finnes det alltid andre alternativer på stadier i livet hvor du ikke føler deg helt på topp. På Zenit har vi flere klasser for deg som ønsker å bare bevege kroppen, oppleve å ha tid og rom for deg selv, uten å måtte tenke på at du blir så sliten at du ikke orker noe annet resten av dagen (eller uka). Det å lytte til kroppen er veldig viktig. Og da er det fint å vite at yogaen kan brukes som et helende redskap i livet ditt. Yogaen kan ikke gjøre legers arbeid (og det kan heller ikke yogainstruktørene), men yoga kan være med på en helende prosess hvor din egen vei til god helse er i sentrum.

De fleste som har gjort yoga har hatt en smak av det helende med yoga. Man går ut av en klasse og føler seg på topp – uthvilt med mer energi. Eller kanskje du opplever det motsatte? At du blir sliten, kvalm og trøtt? Begge deler er naturlige reaksjoner, og alt kommer an på hvor du befinner deg i livet ditt, både fysisk og mentalt. Yoga kan fungere på samme måte som massasje – det får ut det som trenger å fåes ut.

Det er mye forskning på yoga i samtiden, og flere og flere ser fordelene med yoga, pusteøvelser og meditasjon.

Både fibromyalgi, leddgikt og slagpasienter har vært forsket på i forbindelse med yoga, og studier viser at yoga har en meget positiv effekt i form av bevegelighet, kroppskontroll og balanse og dermed også redusering av smerter og usikkerhet i forbindelse med kroppen. Yogaøvelser kan hjelpe mot ryggproblemer, stresshodepine, spente muskler og søvnproblemer. Meditasjon og pusteøvelser er også verdifulle redskap i forbindelse med sykdom og smerter – man ser at meditasjon endrer aktiviteten i hjernen slik at vår oppfattelsesevne kan endres, og at man i større grad selv velge hva man skal fokusere på. De som sliter med overvekt opplever at yoga er en ‘treningsform’ som gir positive resultater uten at det er fokus på det å gå ned i vekt. Nettopp dette med at det ikke legges fokus på vektreduksjon i yoga gjør at mennesker føler seg mer vel, og dermed ikke føler det presset man gjerne kan oppleve ved andre treningsformer. Yoga passer alle uansett form og størrelse! Avspenning er også en viktig del av prosessen til det å føle seg vel i egen kropp. Det finnes også flere studier på hvordan yoga og meditasjon hjelper for økt konsentrasjon og selvfølelse – dette gjelder både barn og voksne med konsentrasjons- og lærevansker.

Yoga har både en umiddelbar effekt i form av avspenthet og glede, og en viktig forebyggende effekt i forhold til både fysiske og mentale plager, skader og sykdommer. Vi på Zenit har hatt vellykkede samarbeid med sykemeldte ansatte i Trondheim Kommune, hvor alle deltakere kom seg raskt tilbake i jobb etter å ha deltatt på yoga over en periode. Vi får tilbakemeldinger om at folk opplever yoga som en vitamininnsprøytning, et energiboost, eller som en dag på spa. Vi på Zenit Yoga er opptatte av å tilpasse yogaen til våre elever på det stadiet de befinner seg, og vi er helt overbeviste om at riktig type yoga kan hjelpe de fleste på veien sin.

© 2017 Zenit Yoga • Utviklet av Divint