SOMMERYOGAKLASSENE

 

Oversikt og mer informasjon om hvilke klasser vi tilbyr.

 


ROLIG OG MYK YOGA

RESTORATIV YOGA

Rolig klasse med fokus på åpning, avspenning og tilpasning. Mye gulvnære øvelser.

ROLIG YOGA

Rolig klasse med fokus på åpning, avspenning og tilpasning. Det er ingen solhilsen på denne klassen, vi starter som regel med liggende strekker. Klassen vil også inneholde noe pusteteknikker, bodyscan og meditasjon hentet fra mindfulnesstradisjonen.

Passer for deg som ønsker en veldig skånsom tilnærming til yoga, enten fordi du har vært/er skadet, har det vanskelig mentalt, er stresset, eller for deg som trener mye og trenger en pust i bakken og et frirom. Denne klassen kan være et ekstra godt verktøy for deg som ønsker å bli mer til stede i livet ditt og lære deg å stresse ned i kropp og sinn.

MYK FLYT

En klasse hvor øvelsene settes sammen i en rolig flyt, med fokus på individuell tilrettelegging. Klassen vil også inneholde enkle pusteøvelser og avsluttes med en lang avspenning.

Passer for deg som ønsker en rolig og skånsom tilnærming din yogapraksis, eller som ønsker en time med rolig, deilig flyt, uten avanserte øvelser.

 


GRUNNLEGGENDE YOGA

 

YOGA NYBEGYNNER

Yoga nybegynner er en introduksjon til klassisk yoga, og henter inspirasjon fra flere ulike yogastiler. Klassen bygger styrke, smidighet, utholdenhet og balanse med en jevn progresjon av øvelser. Dette er en klassisk yogaklasse; med solhilsen, stående ,sittende, liggende og inverse stillinger og avspenning til slutt. Enkle pusteøvelser vil også introduseres. Vi har fokus på en grundig introduksjon til øvelsene – dette legger et solid grunnlag for en videre yogapraksis.

Passer for deg som er i normalt god form og ønsker å prøve en generell introduksjon til yoga.

YOGA VIDERE

Yoga videre er en naturlig fortsettelse fra yoga nybegynner og klassisk yoga. Vi ser på flere og mer avanserte øvelser, samt har mer fokus på detaljer og korrigeringer i stillingene. Flere pusteøvelser og filosofi/teori blir også introdusert.

Passer for deg som har gått yoga nybegynner, eller har noe erfaring med yoga fra før, f.eks fra treningssenter. Passer også hvis du har hatt noen års opphold fra yoga.

 


DYNAMISK AKTIV YOGA

 

SLOW FLOW

Slow flow er en vinyasaklasse med fokus på detaljer i øvelsene, men også det å ta seg tid, utforske og gå dypere inn i yogisk filosofi. Øvelsene settes sammen i en rolig flyt, noe som gir mer tid og rom for individuell tilrettelegging. Både temaklasser (f.eks bakoverbøy) og generelle klasser.

Passer for deg som har 1 år + erfaring og ønsker å gå litt videre og dypere i din praksis, og som ønsker litt lavere tempo enn på vinyasa-klassene.

VINYASA 1

Vinyasa betyr “øvelser synkronisert med pust”, og i disse klassene fletter vi pusten sammen med aktive, dynamiske øvelser. I Vinyasa yoga bruker man deler av solhilsen gjennom hele klassen mellom øvelsene for å holde på varmen og flyten. Vinyasa 1 utdyper praksisen fra yoga videre og øker tempoet og vi legger inn flere og mer utfordrende øvelser.

Passer for deg som liker en aktiv flyt, lekende øvelser og inspirerende musikk. Du bør være i god form og ha erfaring med dynamisk yoga fra før.

ASHTANGA YOGA

Det viktigste kjennetegnet med ashtanga yoga er vinyasa-prinsippet, som kombinerer pust og bevegelse i en dynamisk flyt. I ashtanga yoga er rekkefølgen av yogastillinger nøye sammensatt, og kalles serier. 1. serie inneholder øvelser som gjør at man åpner kroppen, jobber med styrke, utholdenhet, balanse og konsentrasjon. Klassen gir enten delvis eller full gjennomgang av 1. serie.

For å delta på Ashtanga ledet er det en fordel, men ikke nødvendig, at du har erfaring med ashtanga yoga fra før. Du bør være i god form og ha erfaring med dynamisk yoga fra før.

VINYASA 2

Vinyasa betyr “øvelser synkronisert med pust”, og i disse klassene fletter vi pusten sammen med aktive, dynamiske øvelser. I Vinyasa yoga bruker man deler av solhilsen gjennom hele klassen mellom øvelsene for å holde på varmen og flyten. Vinyasa 2 utdyper praksisen fra vinyasa 1 og øker tempoet og vi legger inn flere og mer utfordrende øvelser.

Passer for deg som liker en aktiv flyt, lekende øvelser og inspirerende musikk. Du bør være i god form og ha god erfaring med dynamisk yoga fra før.

 

 


PILATES OG ANNEN BEVEGELSE

PILATES

Pilates er en metode for bevegelse og stryke av kropp samt aktivering av sinn med det formål å øke kroppsbevissthet. Pilatesmetoden har seks prinsipper: pust, konsentrasjon, kontroll, sentrering, presisjon og flyt. Det man kan forvente av pilatestrening er å lære en ordnet serie som bearbeider hele kroppen. Målet er blant annet å styrke og tøye kroppen under hver øvelse.

Passer for deg som liker stryke, fleksibilitet og få ytterligere kroppskontroll  via dynamiske øvelser og inspirerende musikk. Du bør være i rimelig god form.

 

© 2020 Zenit Yoga • Utviklet av Divint