OM KLASSENE OG NIVÅ

Vi har delt inn klassene våre i ulike nivåer så det er lettere å se hvilke klasser som kan passe for deg. Det går også an å prøve ut ulike klasser før du bestemmer deg for hvilke(n) du skal gå på.

Åpent nivå

– For alle, uansett erfaring med yoga fra før.

Åpent nivå indikerer at øvelsene er tilpasset alle, også for deg uten erfaring. Fordi folk med ulik erfaringsbakgrunn deltar på disse klassene er det ikke nødvendigvis er grundig innføring til stillingene, ei heller samme fokus på progresjon som man særlig vil finne på nybegynner og videre.

MINDFULNESS

Enkle yogaøvelser, pusteteknikker, bodyscan og meditasjon hentet fra mindfulnesstradisjonen.

Passer for alle, uavhengig av alder og form, men denne klassen kan være et ekstra godt verktøy for deg som ønsker å bli mer tilstede i livet ditt, og lære deg å stresse ned i kropp og sinn.

RESTORATIV YOGA OG MINDFULNESS

Rolig klasse med fokus på åpning, avspenning og tilpasning med bruk av utstyr i øvelsene. Restorativ yoga gir en fin mulighet til å oppleve kroppen på en mild og skånsom måte. Det er ingen solhilsen på denne klassen, vi starter som regel med liggende strekker. Klassen vil også inneholde pusteteknikker, bodyscan og meditasjon hentet fra mindfulnesstradisjonen.

Passer for deg som ønsker en veldig skånsom tilnærming til yoga, enten fordi du har vært/er skadet, har det vanskelig mentalt, er stresset, eller for deg som trener mye og trenger en pust i bakken og et frirom i blant. Denne klassen kan være et ekstra godt verktøy for deg som ønsker å bli mer til stede i livet ditt og lære deg å stresse ned i kropp og sinn.

GRAVIDYOGA

Dette er en klasse som gjennom øvelser og pust hjelper deg å styrke og åpne kroppen som er i en stadig forandring på vei mot fødselen. Vi jobber med å skape mer plass innvendig, for å gi mer rom til det voksende barnet og dine egne indre organer. Gjennom alle øvelser fokuserer vi på åpning av brystkasse, skuldre og rygg, samt forlengelse av ryggraden. I den mer aktive delen av klassen jobber vi med å bygge opp styrke og stabilitet i bena, bekkenet og ryggen. Det vil også bli gitt øvelser som hjelper med å avlaste bekkenet og bena, og en del fine og trygge hofteåpninger.

Passer for gravide kvinner, uansett erfaring med trening og yoga fra før. Kurset er egnet for gravide som ikke har gjort yoga tidligere eller gravide som ønsker en roligere praksis fordi de feks har plager eller er mot slutten av graviditeten.

Gravidyoga er et 5-ukers kurs med ulik oppstart og egen påmelding.

Drop in kun mulig hvis du har erfaring med kurset fra før, avtales på forhånd.

BARSELYOGA

Denne klassen er ment for deg som nettopp er blitt mamma. Her vil du få muligheten til en mild form for trening sammen med din baby. Nivået tilpasses etter deltakerene.  Hovedvekten blir lagt på mammaens velvære – i en tid der du som mor gir mye av deg selv. Yoga vil styrke og balansere din kropp, og hjelpe den å komme seg etter graviditeten og fødselen. Øvelsene øker kroppsbevisstheten og gir ny energi. Vi vil også fokusere på nærheten mellom mamma og baby, gjennom berøring, bevegelse, stemmebruk og sang. Du kan gjerne ta med et rent teppe til babyen, og evt et par yndlingsleker.

Passer for mor med barn mellom 6 uker og 12 mnd.

Barselyoga er et 5-ukers kurs med ulik oppstart og egen påmelding.

Ikke åpent for drop in for å skape en trygg ramme for mor og barn.

 

SENIORYOGA

Et introduksjonskurs i yoga tilpasset spesielt for deg som er senior. Her vil du oppleve yogaens fokus på både kropp og sinn. Vi vil jobbe med bevegelighet, styrke, balanse, pust, avspenning og tilstedeværelse. En rolig og skånsom praksis som tilpasses hver enkelt.

Passer for deg som er senior (50 -100+)

Senioryoga er et 5-ukers kurs med ulik oppstart og egen påmelding.

 

Blandet nivå

– Klasser der yogaforkunnskaper er ikke nødvendige, men det kan være en fordel om du har gjort litt yoga eller lignende trening før.

Vi har noen klasser vi har satt til blandet nivå, dette er klasser der yogaforkunnskaper er ikke nødvendige, men det kan være en fordel om du har gjort litt yoga eller lignende trening før, ettersom dette ikke nødvendigvis er klasser hvor man tar en stegvis introduksjon til yogaøvelsene.

YOGASWING

Yogapraksis i yogaswingen. Ved å gjøre øvelsene i lufta tar vi i bruk musklene i hele kroppen. Yogaswingen er en stor hjelp for å jobbe med bakoverbøy og inverse posisjoner og vil kunne være en trygg støtte for de som finner disse stillingene vanskelige / utfordrende. Bruken av swingen går fra det mer sirkusakrobatiske, til støtte i “vanlige” yogastillinger til restorativt bruk – swingen kan også brukes som en hengekøye for en deilig avspenning.

Trening i yogaswingen er spesielt godt egnet for de som ønsker effektiv, variert og morsom trening, uten å belaste håndledd eller skuldre som i vanlig yogapraksis.

Passer for alle så lenge du er frisk og er i normalt god form. Det eneste kravet er at du må like å leke og ha det gøy!

MYK FLYT

En klasse hvor øvelsene settes sammen i en rolig flyt, med fokus på individuell tilrettelegging. Klassen vil også inneholde enkle pusteøvelser og avsluttes med en lang avspenning.

Passer for deg som ønsker en rolig og skånsom tilnærming din yogapraksis, eller som ønsker en time med rolig, deilig flyt, uten avanserte øvelser.

 

Nybegynnernivå

– For deg som ikke har prøvd yoga før, eller bare har erfaring med noen klasser.

Nybegynnernivå indikerer at du har lite eller ingen erfaring med yoga fra før av, og du ønsker å bygge et grundig fundament. Det betyr likevel ikke at du må være nygebynner for å delta på disse klassene – dette nivået er grundig, instruerende og går i et tempo som de fleste får med seg.

ROLIG YOGA 

En klasse som vektlegger en rolig tillnærming til yoga. Klassen følger et rolig tempo og har fokus på tilrettelegging og utstyrsbruk i øvelsene. Klassen har likhetstrekk med restorativ yoga, men bygger klasseoppsettet mer likt som en vanlig klassisk yogaklasse; med solhilsen, stående, sittende, liggende og inverse stillinger.

Passer for deg som ønsker en rolig og skånsom start på din yogapraksis, eller du vil gå videre fra restorativ yoga. Passer også godt for deg som er 50 + og vil begynne på yoga.

ROLIG YOGA OG MINDFULNESS

En klasse som inneholder både rolig yoga og mindfulness. Klassen følger et rolig tempo og har fokus på tilrettelegging i øvelsene. Klassen har likhetstrekk med restorativ yoga, men bygger klasseoppsettet mer likt som en vanlig klassisk yogaklasse; med solhilsen, stående, sittende, liggende og inverse stillinger. Klassen vil også inneholde pusteteknikker, bodyscan og meditasjon hentet fra mindfulnesstradisjonen.

Passer for deg som ønsker en rolig og skånsom start på din yogapraksis, eller du vil gå videre fra restorativ yoga. Passer også godt for deg som er 50 + og vil begynne på yoga.

YOGA NYBEGYNNER

Yoga nybegynner er en introduksjon til klassisk yoga, og henter inspirasjon fra flere ulike yogastiler. Klassen bygger styrke, smidighet, utholdenhet og balanse med en jevn progresjon av øvelser. Dette er en klassisk yogaklasse; med solhilsen, stående ,sittende, liggende og inverse stillinger og avspenning til slutt. Enkle pusteøvelser vil også introduseres. Vi har fokus på en grundig introduksjon til øvelsene – dette legger et solid grunnlag for en videre yogapraksis.

Passer for deg som er i normalt god form og ønsker å prøve en generell introduksjon til yoga.

Viderekomment nivå

– For deg som har erfaring med yoga fra før. Vi ber deg om å lese klassebeskrivelsene, iom at det kan være et stort sprang i tempo mellom klassene.

 

Viderekomment nivå 1 bygger på nybegynnersemesteret, og man kan godt se på yoga nybegynner og yoga videre som det grunnleggende året for klassisk yoga. Yoga videre er også et fint mellomnivå for dem som ikke ønsker å gå i retningen av flyt, men vil ha litt mer aktivitet enn på de åpne nivåene. 

YOGA VIDERE

Yoga videre er en naturlig fortsettelse fra yoga nybegynner og klassisk yoga. Vi ser på flere og mer avanserte øvelser, samt har mer fokus på detaljer og korrigeringer i stillingene. Flere pusteøvelser og filosofi/teori blir også introdusert.

Passer for deg som har gått yoga nybegynner, eller har noe erfaring med yoga fra før, f.eks fra treningssenter. Passer også hvis du har hatt noen års opphold fra yoga.

 

Viderekomment nivå 2 er for deg i normalt god form som har ihvertfall 1 års erfaring med fysisk aktiv yoga.

SLOW FLOW

Slow flow er en vinyasaklasse med fokus på detaljer i øvelsene, men også det å ta seg tid, utforske og gå dypere inn i yogisk filosofi. Øvelsene settes sammen i en rolig flyt, noe som gir mer tid og rom for individuell tilrettelegging. Både temaklasser (f.eks bakoverbøy) og generelle klasser.

Passer for deg som har 1 år + erfaring og ønsker å gå litt videre og dypere i din praksis, og som ønsker litt lavere tempo enn på vinyasa-klassene.

VINYASA 1

Vinyasa betyr “øvelser synkronisert med pust”, og i disse klassene fletter vi pusten sammen med aktive, dynamiske øvelser. I Vinyasa yoga bruker man deler av solhilsen gjennom hele klassen mellom øvelsene for å holde på varmen og flyten. Vinyasa 1 utdyper praksisen fra yoga videre og øker tempoet og vi legger inn flere og mer utfordrende øvelser.

Passer for deg som liker en aktiv flyt, lekende øvelser og inspirerende musikk. Du bør være i god form og ha erfaring med dynamisk yoga fra før.

PILATES

Pilates er en metode for bevegelse og stryke av kropp samt aktivering av sinn med det formål å øke kroppsbevissthet. Pilatesmetoden har seks prinsipper: pust, konsentrasjon, kontroll, sentrering, presisjon og flyt. Det man kan forvente av pilatestrening er å lære en ordnet serie som bearbeider hele kroppen. Målet er blant annet å styrke og tøye kroppen under hver øvelse.

I denne Pilates- timen vil man bearbeide hele kroppen med dynamiske øvelser som kontinuerlig stryker og tøyer ved at man forankrer alle øvelsene i kjernen «power house». Den består av både basic, intermediate og avanserte øvelser og man vil over et semester få god kjennskap til metoden. Instruktøren er tilgjengelig etter timen for å hjelpe med å finpusse på øvelsene om man ønsker det.

Passer for deg som liker stryke, fleksibilitet og få ytterligere kroppskontroll  via dynamiske øvelser og inspirerende musikk. Du bør være i rimelig god form.

 

Avansert nivå

– For deg med god erfaring med yoga fra før. Du bør være i god form for å delta på disse klassene.

Avansert nivå indikerer at klassene er fysisk krevende, og krever både kroppsbeherskelse, fysisk god form og god kunnskap til yoga.

 

ASHTANGA LEDET

Det viktigste kjennetegnet med ashtanga yoga er vinyasa-prinsippet, som kombinerer pust og bevegelse i en dynamisk flyt. Hver bevegelse har en tilhørende inn- eller utpust.  Hensikten med vinyasa er å gjøre deg varm og svett, og å la svetten rense ut avfallsstoffer fra kroppen. De dynamiske øvelsene sammen med pusten gjør også at blodet får mer oksygen, og at blodet får flyte mer fritt inn i muskler og ledd.

I ashtanga yoga er rekkefølgen av yogastillinger nøye sammensatt, og kalles serier. 1. serie inneholder øvelser som gjør at man åpner kroppen, jobber med styrke, utholdenhet, balanse og konsentrasjon. På Zenit underviser vi stort sett ut fra 1.serie på ashtanga-klassene våre.

For å delta på Ashtanga ledet er det en fordel, men ikke nødvendig, at du har erfaring med ashtanga yoga fra før. Klassen gir enten delvis eller full gjennomgang av 1. serie – du får oppfølging til ditt nivå. Denne klassen legges på avansert nivå fordi det er en fysisk krevende yogaform. Men om du er i god form, kan du også delta på denne klassen med grunnkurs i ashtanga yoga og klassisk yoga.

VINYASA 2

På Vinyasa 2 økes tempoet og flyten gjennom øvelsene ytterligere fra Vinyasa 1. Det introduseres også mer avanserte øvelser som vil utfordre deg på flere plan. Hver klasse har ulikt fokus, enten fysisk eller mentalt.

Passer for deg som liker en aktiv flyt, lekende øvelser og inspirerende musikk. Du må være i god form og ha god erfaring (2 år +) med yoga for å delta.

Privattime

– En privattime er uavhengig av nivå og noe du kan velge deg utenom timeplanen vår.

Mye av yogaundervisningen ble opprinnelig gjennomført som et en-til-en forhold mellom lærer og elev, hvor eleven fikk grundig og skreddersydd oppfølging for sine spesielle behov. Zenit Yoga tilbyr private klasser med våre lærere, hvor du som elev vil ha mulighet til å få en ekstra oppfølging ifht plager du har, eller bare få mer tilrettelegging i de ulike øvelsene for akkurat din kropp og ut i fra dine ønsker.

Vi kan også lage egentreningsprogram for deg om du ikke har muligheten til å komme på klasser, eller hvis du er interessert i å praktisere ekstra hjemme på egen hånd.

Privattimer kan også bookes for grupper av privatpersoner, f.eks til bursdager, utdrikningslag osv.

Hvis du er interessert i å avtale en privattime, send oss en epost med litt informasjon om deg selv og hva du ønsker, og evt om du ønsker en spesiell instruktør. Se også PRISER.

© 2019 Zenit Yoga • Utviklet av Divint