NY PÅ ZENIT?

Det er mange ulike klasser å velge i på Zenit, og det er ikke alltid like lett å finne fram, eller vite hva man skal gå på. Generelt sett er alle klasser på nybegynner-nivå og åpent nivå tilgjengelig for deg som nybegynner. Du vil også kunne lese mer om hver klasse om du går innpå timeplanen, eller ser på klasseinfo-siden her.

Det er også greit å vite at vi har alltid en hele uke med gratis prøvetimer i starten av hvert semester + at din første prøvetime hos oss er gratis. Vi har alt du trenger av utstyr til gratis utlån, men du er velkommen til å ta med eget om du foretrekker det. Ha på komfortable klær. Vi gjør yoga barføtt for best mulig grep på matta.

JEG ER NYBEGYNNER, I NORMALT GOD FORM

Så vi er på samme side: med normalt god form mener vi at du ikke har større helseplager, hverken fysisk eller mentalt, som hindrer funksjonaliteten din. Du må gjerne være stiv og støl – det er kanskje derfor du kommer på yoga? Vi må bare starte der vi er og se hvordan det går.

Det vil likevel gjerne være noe ved deg som gjør at du trenger tilrettelegging – det gjør vi! Og det er bare å spørre.

Yoga nybegynner har vi både som semesterkurs og som 5-ukers kurs. Vi synes læring er best over lengre tid, derfor oppmuntrer vi til langsgående kurs som har jevn progresjon. Skulle 5 uker passe bedre for deg til å starte med, så er dette en mer komprimert utgave, med hurtigere framgang. Ikke alt som dekkes på semesterkurset vil naturlig nok få plass her. Yoga nybegynner gir en generell og grundig innføring til klassisk yoga.

Ashtanga yoga intro har vi som 5-ukers kurs, og kan også passe deg om du gjerne vil ha noe mer fysisk krevende. Ashtanga yoga er en egen yogastil, med et bestemt sett med øvelser etter hverandre. Du kan jo for eksempel gå på en vanlig yoga nybegynnerklasse over semesteret, og ta et 5-ukers ashtanga intro-kurs inni der, dvs 5 uker hvor du har 2 klasser i uka.

 

JEG ER NYBEGYNNER, I NORMALT GOD FORM, MEN TIDSPUNKTENE PÅ YOGA NYBEGYNNER PASSER IKKE

Her har du flere mulige retninger:

Du kan prøve deg på 5-ukers kurs i yoga nybegynner, vi setter opp ulike dager og tidspunkt, kanskje noen av dem vil passe? Se timeplanen og påmeldingsiden for mer info om det.

Har du erfaring med andre lignende bevegelsesformer og har relativt god kroppsbevissthet kan du prøve deg på yoga videre, yogaswing eller yin yoga-klassene. Ashtanga intro (5 ukers kurs) er også en mulighet. Yoga videre bygger videre på fundamentet som legges på yoga nybegynner første semester. Yogaswing er yoga i svinger og med slynger. Yin-yoga er en roligere form for yoga med lange hold i hver stilling, men passer likevel bedre om du kjenner til kroppen din.

Har du behov for å ta det steg for steg, og kanskje til og med synes det er fint med litt roligere opplegg for å stresse ned og henge med, kan du velge våre rolig yoga-klasser. Deriblant restorativ yoga og rolig yoga, med eller uten mindfulness. Mange av klassene våre har aspekter av mindulness uansett, men vi har enkelte klasser som vektlegger det litt mer.

 

JEG ER NYBEGYNNER, MEN VIL GJERNE HA LITT FART

Har du erfaring med andre lignende bevegelsesformer og har relativt god kroppsbevissthet kan du prøve deg på ashtanga yoga intro, yoga videre, yogaswing-klassene. Ashtanga yoga intro går sporadisk i semesteret og er et 5-ukers kurs som forbereder deg for ashtanga-yoga serien (en rekke faste øvelser). Yoga videre bygger videre på fundamentet som legges på yoga nybegynner første semester. Yogaswing er yoga i svinger og med slynger.

Og så vet du jo at vi vil si: husk at når du lærer deg en ny ting så er det viktig å bygge fundamentet, og det krever tålmodighet og tid å implementere ny kunnskap i kropp og topp.

 

JEG ER NYBEGYNNER, MEN VIL TA DET MED RO

Det kan være mange grunner til at du kjenner at du vil ta det med ro: sykdom, stress, læringsutfordringer, eller det passer deg bare bedre. Noen ganger sier kroppen ifra om at man må ta det mer med ro, og da er det viktig å lytte til det.

Nå er det sånn at yoga ikke er en erstatning for medisinsk konsultasjon, psykolog-time eller fysioterapi, og det er greit å huske på at det er gruppetimer med flere mennesker, slik at du ikke kan være garantert tett personlig oppfølging på hver time. Informer læreren på den klassen du går på om eventuelle mindre skader og plager (alt fra kneproblemer og høyt blodtrykk), så vil de gjøre sitt beste for å fortelle deg hvilke ting du skal være obs på, og hva du må ta hensyn til. Dette kan du også få på en vanlig yoga nybegynner-klasse.

Men vi har også en rekke klasser tilrettelagt for å ta det med ro: restorativ yoga og rolig yoga, med eller uten mindfulness. Mange av klassene våre har aspekter av mindulness uansett, men vi har enkelte klasser som vektlegger det litt mer. Vi har også en klasse som er kun mindfulness og ikke så mye bevegelse.

 

JEG ER NYBEGYNNER, MEN VIL IKKE GJØRE SÅ MYE FYSISKE STILLINGER

Vi har kalt noen av klassene våre rolig yoga & mindfulness og restorativ yoga & mindfulness. På disse klassene settes det av god til til mindulness mer spesifikt, og vil dermed ikke pakkes full av fysiske øvelser. Vi har også en klasse som er kun mindfulness og ikke så mye bevegelse.

Per 2019 har vi ingen rene meditasjon/pusteklasser, men mindfulness-klassen vil nok være det nærmeste du kommer.

 

JEG HAR GJORT LITT YOGA FØR

Du har kanskje gjort mest yoga hjemme fra nett, eller på treningssenter, eller andre yogasentre, men du er ny på Zenit? Da kommer det litt an på hvor mye erfaring du har, hvor godt du føler at du mestrer det.

Har du litt erfaring fra før kan du vurdere yoga videre. Slow flow, myk flyt og yin yoga kan også være aktuelle klasser for deg. Ellers vil vi også anbefale deg å prøve ut ulike for å finne det som passer deg best.

Om du melder deg på en klasse som ikke blir rett, kan du få veiledning, enten fra administrasjonen eller læreren, om hvilke klasser du heller kan prøve ut.

© 2019 Zenit Yoga • Utviklet av Divint