PRAKTISK INFO

Vi på Zenit Yoga ønsker at alle skal føle seg velkommen hos oss. Her finner du info om våre retningslinjer på senteret som kan være ok å lese om du er ny på senteret.

OPPMØTE

Hvis du har meldt deg på via nett ordner vi med medlemskort/klippekort som ligger i kartoteket vårt på skranken. Da finner du kortet ditt sortert på etternavn, og tar det med deg inn i salen og legger det på fronten av matta di. Læreren samler inn kortene og registrerer ditt oppmøte, og du finner kortet i kartoteket neste gang du kommer.

Hvis du kommer for å ta drop-in er det bare å møte opp, som regel har vi plass, men det er likevel medlemmer som har førsterett. Vi tar ikke i mot påmelding til drop-in eller hvis du bruker klippekort.

Vi har en kodelås på døra vår i andre etasje – denne koden vil du få på starten av semesteret hvis du er medlem. Døra står som regel oppe på ettermiddag og kveld, og våre karmayogier tar i mot deg.

FASILITETER

Vi har nyoppusede lokaler i en gammel bygård på Nedre Bakklandet i Trondheim. Vi er godt skiltet, og du finner oss i krysset mellom Hagen, Dromedar, Bunnpris og Bakke Parkeringshus. Vi ligger i andre etasje og har flere trapper både opp til lokalet og noen inne i lokalet.

Vi har tre nye garderober med dusj og lagringsmuligheter. Vi har lagt opp til dame og herregarderobe og lærergarderobe, men vi ønsker alle kjønnsidentiteter velkomne, og kan også tilby lærergarderoben som privatgarderobe om ønskelig. I tillegg har vi to toaletter adskilt fra garderobene.

Vi har et skranke/lounge/butikkområde hvor du er velkommen til å slå av en prat og ta en kopp te før og/eller etter timen. I tillegg har vi et kontor som kan fungere som stillesone.

Vi har 2 saler, en stor og en mindre. I vår hovedsal er det høyt under taket og lyst og åpent med glasstak – her har vi plass til ca 20-30 elever. Vår lille sal nåes via hovedsalen og framstår som en liten hule. Her har vi oppheng til yogaswinger bl.a., og vi har plass til 10-16 elever.

Vi har alt av utstyr til gratis utlån på timene – yogamatte, bolstere, brikker, belter, pledd mm. Hvis du ønsker å ha med eget utstyr er du velkommen til det – du kan også lagre matten din hos oss om ønskelig.

 

TILPASNING TIL DEG

Yoga for spesifikke helseplager er noe som forutsetter personlig veiledning og legekonsultasjon. Vi har dessverre ikke et slikt tilbud per i dag, derfor må du være relativt frisk for å gå på de fleste yogaklassene våre.

Eventuelle mindre skader og plager (alt fra kneproblemer til høyt blodtrykk) og tidligere operasjoner må du informere oss om.

Ta hensyn ved menstruasjon: Under menstruasjonen bør du unngå inverse (opp-ned) stillinger, mageøvelser, sterke bakoverbøy og vridninger. Be gjerne læreren om alternativer.

Er du gravid må du også informere om dette, da det er viktig å legge tilrette for endringene kroppen din går igjennom.

Fortell oss gjerne også om det hvis du er preget av mentale plager, slik at vi kan hjelpe deg på best mulig vis, og vite om dine grenser.

Det er viktig at du lytter til kroppen din og at du først og fremst tar hensyn til eventuelle skader og plager du har før du utfører en øvelse. Be gjerne læreren om alternative utførelser og tips til tilpasning for din kropp.

På noen av timene kan lærerene gå rundt og hjelpe til i stillingene for å tilrettelegge en stilling bedre for deg, eller veilede deg inn på en annen måte. Husk at du har anledning til å be om å ikke bli berørt på en time.

 

HENSYN

På grunn av at vi underviser yoga i grupper med utlån av matter og utstyr ber vi om at du er obs på personlig hygiene. Det kan være lurt å vaske føttene om de har vært i sko hele dagen f.eks. Om du er forkjøla kan det ofte være lurest å holde seg hjemme.

Av hensyn til dine medelever ber vi om at du ikke har på parfyme, og at du ikke røyker rett før du kommer inn til timen.

Fordi mange yogaøvelser trykker og vrir på magen er det ofte lurt å ikke spise 2-4 timer før en aktiv yogaklasse. Det kan også være ok å ikke drikke mye vann rett før/underveis, noe som fører oppmerksomheten over på fordøyelsen. Om du er gravid eller andre tilstander som må taes hensyn til tar du selvfølgelig de hensynene du selv behøver.

Vennligst respekter stillhet både i garderobene og i salen. Ønsker du å prate med en venn, så er dere velkomne til å slå av en prat på terommet vårt.

Ikke ta med deg mobilen inn i salen ved plassen din. Husk å skru av både lyd og vibrering på mobilen.

Om du kommer for sent til klassen, prøv å trå varsomt, og legg deg ned og pust litt før du fortsetter med resten av klassen.

© 2019 Zenit Yoga • Utviklet av Divint